Smerter og plager mellom skulderblad

På fagspråket er brystsmerter eller smerter mellom skulderblad kjent som thorakale smerter. Det er en veldig vanlig rapportert plage og noen kan ha symptomer som minner om hjertefeil. Denne typen smerte kan være grunnet ”intratorakale smerter” og ”ekstrathorakale smerter”. Intrathorakal referer til smerter fra indre organer. Ekstrathorakal smerter referer til alt annet enn indre organer og det kardiovaskulære. Dette er da strukturer som – brystryggen, ribben, fremre og bakre muskulatur ift brystrygg samt mellomskivevirvler, senefester og kapsler rundt ribbein. Smerter mellom skulderblad og skyldes hovedsakelig den reduserte mengden mobilitet og fleksibilitet når den sammenlignes med nakke og korsrygg. En hovedårsak til denne reduserte mobiliteten og fleksibiliteten i brystryggen skyldes at den jobber som et ankerfeste for ribbein og sternum. Sjeldent vil brystryggsmerten din være assosiert med utstråling / radikulopati. Men dette er ofte en oversett patologi og kan føre til varig uførhet hvis det ikke plukkes opp tidlig. Vanligste årsaken til brystsmerter/brystryggsmerter med radikulopati/utstråling skyldes degenerasjon av mellomskivevirvel, infeksjon, diabetes mellitus, kreft.

Kiropraktor ved klinikken vil gi deg en nøye gjennomført klinisk undersøkelse for å skreddersy den riktige behandlingsformen for deg. Ved mistanke om alvorlig sykdom vil du bli henvist til legespesialist. Her vil kiropraktor utelukke ”røde flagg” før han begynner en behandlingsprotokoll.