Hodepine og migrene

HODEPINE og MIGRENE

Hodepine / hodeplager er et diffust symptom med flere årsaker. Studier viser at hodepiner vil påvirke 96% av verdens befolkning minst én gang I løpet av sin livstid. Hodepinene kan ofte negativt påvirke livskvalitet og produktivetet I hjem og arbeid. Under 10% er av ondartet årsak.

Michael har god erfaring med behandling av hodepiner. Han jobbet tett med fastleger fra Sunnfjord Medinisk Senter og behandlet de fleste hodepine og migrene pasientene. Ofte i kombinasjon med fastlege sin medikamentelle råd.

Hodepiner er klassifisert inn i 2 grupper:

• Primær
  • Sekundær

Primære hodepiner er den mest vanligste typen og ofte beskrevet som “idiopatisk/av ukjent årsak” og blir beskrevet som en godartet form for hodepine.
Eksempler primære hodepiner – migrene, hodepine av spenningstype/tension, klase- hortonshodepine, hodepine der en ikke finner strukturell skade.
Alle primære hodepiner kan undersøkes og utredes av kiropraktor med riktig kvalifikasjoner. Behandling vil enten foregå hos kiropraktor eller pasient vil bli henvist til legespesilialist hvis dette er mer hensiktsmessig.

Sekundære hodepiner kan ofte være en konsekvens av underliggende alvorlig sykdom eller prosess som f.eks hjerne tumor, kreft, anerysme, infeksjon, narkotika misbruk eller en innflammatorisk prossess. Men symptomer kan ofte presentere som refererende smerter fra tenner, øre, nese eller nakken. Dette er også kjent som “cervikogen hodepine”. Cervikogen hodepine kan resultere I hodepine grunnet en muskell-skjellet dysfunksjon I nakken, særlig øvereste 3 segmenter. Cervikogen hodepine gir rotspring til ca 20% av all kronisk og tilbakefallende hodepiner og er den kiropraktorer med riktig kvalifikasjoner er best kjent for å kunne undersøke, utrede og behandle.

De fleste pasienter oppsøker en kiropraktor for en korrekt utredning og undersøkelse av hodepinen sin. De vanligste typene er beskrevet som stressnakke, spennings- / tensjonhodepine, migrene, atypisk migrene, cervikogen hodepine og kan ofte presentere sammen med svimmelhet. Svimmelheten er ofte en årsak grunnet forstyrrelser I balanseorganet som sitter I indre øret.

Det kreves riktig undersøkelse og behandling av pasienter med primære og sekundære hodepner.  Pasienten må bli grundig undersøkt og diagnostisert for å oppnå hensiktsmessig behandling. Ved tilfeller hvor kiropraktor mener hodepine er av ondartet årsak, eller behandling ikke har ønsket effekt vil pasient henvises til legespesialist for videre utredning.

Her ved Kiropraktorklinikken I Sentrum har vi den ekspertisen du trenger for å få riktig utredning og behandling av din hodepine.
Bestill time her