Graviditet og plager

Graviditet

Korsryggsplager og bekkenplager vanlige muskel- og skjellet plager som 60% v gravide kvinner rapporterer til sin kiropraktor og fastlege. Årsaken til smertene har en multifaktoriel sammenheng med hormonelle forandringer, økt vekt, forandring i støttestrukturer, forandringer i holdning, dysfunksjonel muskulatur og dårlig koordinasjon av magemuskel aktivering. Smerte under gravididtet kan ha en særdeles negativ påvirkning på livskvalitet. Det kan påvirke jobb, søvn og muligheten til å gjøre normale daglidags aktiviteter. Under graviditet kan også risikoen for angst, stress og dårlig humør øke. Hovedsakelig vil ikke fastlege skrive ut medisiner og derfor henvise deg til kiropraktor for smertelindring gjennom råd, trening og behandling.

Graviditet fører til hormonell og fysiologiske prosesser i kroppen som øker risikoen for muskeloskeletale problemer. Flere studier viser at smerter og plager med med muskel- og skjelett oppstår mest ved tredje trimester. Den mest rapporterte plagen i sammenheng med graviditet var korsryggsplager, bekkensmerter, ryggsmerter, haleben smerter og smerter og nummenhetsfølelse i håndledd hos personer

Kilde: Brown A, PhD. Maternal experience of musculoskeletal pain during pregnancy and birth outcomes: significance of lower back pain and pelvic pain. Midwifery. 2013:(29)12: 1346-1351.