Blogg

Hvor kan trykkbølgebehandling brukes?

Publisert 25.12.18

Trykkbølgebehandling
Trykkbølgebehandling kan brukes ved kronisk senebetennelse, kronisk overbelastning, forkalkninger i muskler/ledd, tendinopatier, entesopatier og kalsifiserte sener. Den brukes også ved kronisk muskelsmerter som ikke viser tegn til å gi seg. Definisjoner av dette er forklart i artikkelen nedenfor.

Entesiopatier skiller seg fra tendinopatier fordi det ikke skyldes degenerativ forandring i vev, men heller grunnet akutt eller kronisk belastning ved overgangen fra sene til senefestet.

Tendinopati – degenerative forandringer i senevev. Ofte også kjent som belastningsskader langs hele eller deler av senen. Det brukes ulike begreper for å beskrive belastningsskader av sener: tendinitt, tendosynovitt og tendinose. Mesteparten styrer vekk fra betegnelsen «tendinitt». Dette er fordi det ikke er snakk om en betennelsestilstand, men en ikke-inflammatorisk degenerasjon av senevevet, med endret fiberorganisering, redusert celleantall, stavis nekrose”.